Wednesday, July 31, 2013

Trying a new diet!

The Stone Age Diet!
That sounds weird in english. ^^
Google said it is also called Paleolithic diet. Tho, the name "Stone Age diet" feels more foolproof, so let's call it that!

Sick of looking like a big blob, so I'm gonna try this diet. Just a few years back I was not fat, I just had some more fat than "normal" and I was happy with that. :) Of course it depends on how you look at things, "normal" to me might be "fat" for someone else.
But who cares, I'm doing this for me, no one else!

The Stone Age diet makes alot of sence to me. Eating just meat, fish, eggs, vegetables, fruits, nuts and berries cant go wrong. It's all natural. Going to eat all the veggies & fruit raw.
Also - no more dairy products. I'm drinking coffee with coconut milk right now... it tastes like it would do with not enough coffee cream, with a little sting of coconut. ^^ I can live with that! Or I might go for a little milk in the coffee, because I only drink about 3-4 cups a day. Depends on if I get all the minerals and vitamins etc. with this diet. I guess we'll have to see...

This is a photo of me (with my aunt & Tikka the dog) when I spent that week at dads' place. I know I'm fat, I have a mirror, :P but it really is a reality check when you see yourself on photos! Especially from behind!
Being fat does not mean your not beautiful - But my bodyfat really sits in all the wrong places! xD

Picking berries. :)

So from this afternoon and forward - No sugar, no grains & bread, no milk, not even salt... And so on!

Went shopping for foods today, so I guess that's why it felt like a good day to start. :)

Spices!

 Going to freeze some coconutmilk in cute, little boxes, or it will get bad in the fridge.

Todays dinner :) With a glass of lemon water.
(This camera is NOT my friend! *sigh* Taking all blurry photos... )

I'm going to modify the diet a tiny bit. This is pastrami with spices already on it. The Stone Age diet is really about eating low-fat-meat. But hey, you buy what your wallet allows you to! ^^ 
I'm going to loose weight either way since it's a complete change of diet.
As it is today I eat candy, chocolate & icecream several times a week! 

So yeah... Good luck to myself! I really hope I can do this without killing someone when I crave sugar! :D





13 comments:

  1. Well, first of all, it sounds nice! Good luck and report often! I'm curius how the diet works. ;)

    I love your attitude about your diet, by the way, you have to do it for yourself considering your own norms and whatever fits your own self - concept, and not some generalized standard.
    Unfortunately, healthy eating and diets can cost lesser fortunes, I often compromise as well, but to be honest, you might proceed slower, but you'll evenually get there even if you cheat a bit...:P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Exactly, a tiny bit of cheating is allowed. ^^
      I think there will be alot of food-updates. And I think that will help me stick to the diet if I write a diary! :)

      Delete
  2. Diaries really do help. If I make a mental list of everything I've eaten in a day, I totally manage to forget all the junk food I've consumed. A diary really does help keep you on track.

    Good luck, Sandra! I'm pullin' for ya! :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha, I do that too when I try to remember what I ate! xD
      Thank you! :D

      Delete
  3. Lycka till! Det låter som en fräsch diet där man fortfarande får äta gott :D Min karl är ju också sådär att han har en speciell vikt han trivs i och blir han tjockare än så mår han dåligt så då brukar ha gå nån diet. Just nu kör vi lchf som sagt. ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack tack! :) Yesh, men jag måste nog leta recept, fantasin ligger lite på latsidan.
      Ah, ja det är så tråkigt att man inte bara kan stanna på sin idealvikt och sen stanna där oavsett var man stoppar i sig! ^^
      Var hittar ni recept? :)

      Delete
    2. Jag tar ganska mycket recept härifrån http://www.lchf-recept.se/
      också har jag två lchf kokböcker :D

      Delete
  4. Jag är i samma sits som du. Jag har varit lite jojo, normal-smal-rund...Och nu har jag fetma, och jag går fasen inte ner i vikt. Sista veckan innan semestern gick jag varje dag till jobbet och åt green smoothie till frukost och ett ägg, sallad till lunch och normal middag. Jag gick inte ner ett gram :(. Förut hade det i allafall blivit något kilo.
    Min kompis som är lika gammal, sa lägg av, du är 40 nu, en vecka räcker inte.
    Paleodieten tycker jag är sund, den är naturlig :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Enligt mitt BMI har jag också fetma. Usch, det låter inte ok, haha.
      Men det där lät ju bra, gå till jobb och så, men om kroppen anser att det är "normalt" så står man still i vikt. Så tror jag att det är iallafall. Sen kanske det är så att det behövs mer än 1 vecka för att kroppen ska komma igång lixom. :) Jag vet inte vad vetenskapen säger, men har det verkligen med åldern att göra?

      Delete
    2. På en ny diet så tappar man mest vätska de första 10-14 dagarna...därefter kommer kilona att börja gå neråt
      Man måste med andra ord ha extermt tålamod och inte ge upp.

      Delete
  5. Låter bra frugan <3
    Allt tar sin tid så stressa inte bara för att vikten inte rasar snabb som fan.
    Dieten låter sund.
    jag håller mig till Fitnessfightens koncept för jag vet att den funkar.
    jag menar kolla in mig nu...sjukt snygg liksom hahaha skämt och sido :P
    Men bra bit på väg till sjuk snygg igen.
    Jag hejar på dig...håller alla tummar och tår!

    Sommaren är bäst när det gäller grönsaker, frukt och färska kryddor.

    Ses i morgon

    puss och snusk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nej, det är ingen panik än så länge, men det hade varit trevligt om den där snygga vinterjackan i garderoben hade passat t.ex. :D *Hoppas, hoppas!*
      Yesh, håll dig till det om det funkar. Haha, du ÄR snygg, men man hittar ju alltid något på en själv som KAN bli bättre! ^^

      We do! *Smisk och snusk*

      Delete
  6. Det låter som en bra plan tycker jag!
    I kaffet kan du ju testa andra saker också. Äggmjölk, madelmjölk och så vidare. Finns massvis med info om man googlar:)
    Vitamin- och (framför allt) mineralbrist är en risk som finns för oss alla i och med våra urlakade jordar. Men det kan man lösa genom att "överäta" vissa livsmedel, eller helt enkelt ta tabletter med vitaminer och mineraler. Gröna bladgrönsaker innehåller mycket vitaminer och mineraler, och även ägg. Hittar du bra lever så är det också en ypperligt bra vitaminkälla.

    Jag fuskar också lite med köttet! Det blir en och annan fläskkotlett när man inte är förmögen;)

    Och stirra dig inte blind på kroppsfettet. Vem bryr sig om det liksom? Ät för att må bra. Är kroppen i balans syns det på formen, vare sig man vill eller inte;)

    Sockersuget är det bara att genomlida. Det tar några dagar - sedan är det över - for eveeeerrr!
    Om du får detoxsymtom är det också bara att vänta ut. Tar runt en vecka.

    Lycka till, och i keep my eyes on you, så det är bäst du sköter dig;) haha

    // Idas Eskapader
    http://idaseskapader.se

    ReplyDelete